Zie VEED en DYTG het als een beurs om je product te “verkopen”. Niets mis mee. Alleen nu is het product de mens (ipv bijvoorbeeld auto’s, zonnepanelen, bouwbedrijven etc.) En daar zit hem nu de kruks. Een auto praat niet terug, een mens wel. Een mens heeft eigenaardigheden en dus vliegen een aantal YouTubers om de meest belachelijke kleine futiliteiten elkaar in de haren. Met als gevolg afzeggingen etc.

Het VEED festival met als hoogtepunt de VEED Awards is ook dit jaar niet uitverkocht. Opmerkelijk gezien de grote hoeveelheid publiciteit die dit evenement krijgt van de gevestigde media. Zelfs het Algemeen Dagblad heeft zich als sponsor aangemeld.
YouTubers
Ook de YouTubers die daar aanwezig zijn doen er alles aan om hun fans daarheen te slepen. Je zou zeggen dat het overhypte evenement maanden van tevoren stijf uitverkocht zou zijn.
VEED dat wederom dit jaar in de Westergasfabriek in Amsterdam wordt gehouden wordt sterk gepromoot door RTL en zijn vrienden. Afgelopen donderdag werd er nog door RTL Late Night aandacht aan besteed. Daar werd door Giel (StukTV) en Luuk Ikink doodleuk verteld hoe groot het succes wel niet is van dit YouTube-evenement.
VEED award
Het klopt dat er honderdduizenden jongeren hebben gestemd op de VEED award – nog veel meer dan vorig jaar – desalniettemin is VEED nog steeds niet uitverkocht. Eerder had de organisatie al als wanhoopsactie 10 tickets via een winactie gratis weggegeven om ze toch kwijt te raken.
Waar ligt dat aan? Toch niet aan de enorme publiciteitsmachine rondom dit event. En aan de toegangsprijs kan het ook al niet liggen: een ‘regular’ ticket is al te koop voor € 7,95 plus servicekosten.
StukTV
Een knappe prestatie om ondanks de wervelwind aan medialucht nog steeds tickets over te hebben. Waar komt dat dan wel door? Als je naar de homepage van de VEED-website gaat staan daar bovenaan opzichtig de jongens van StukTV met hun zwarte kleding en duistere blikken. Zij verzorgen de afterparty, maar het wordt aangekondigd alsof het een dreigement is.
Ook bij de talkshow van Humberto Tan zit daar Giel van StukTV (StukRTL zou een betere benaming zijn gezien Giel tevens voor RTL werkt) . Hij zit erbij alsof hij zojuist is aangevallen door een tijger, flinke scheuren in zijn legerkleding, en zijn hoofd staat strak gespannen.
Gestressed kijkt hij de ander gasten van de show aan. Alsof Giel op het punt staat om al die gasten op te blazen. Niet echt het imago wat je wil uitstralen voor een onschuldig jongerenevent. Of zijn 2 YouTube-festivals vlak na elkaar gewoon teveel?
Dutch YouTube Gathering
Vak na VEED wordt ook nog de Dutch YouTube Gathering georganiseerd en dit jaar is er ook nog de Vidcon waar een aantal YouTubers aanwezig zullen zijn. Leuk zo’n event, maar je kan je afvragen of de bemoeizucht van RTL wel zo goed is.
Dit jaar wordt er zelfs een Bekende Nederlander award uitgereikt. En uiteraard kom je daar de naam van Humberto weer tegen.
Voor de organisatie van VEED lijkt samenwerking met RTL een goede deal, maar uiteindelijk kun je je afvragen of TV en YouTube wel een goede combinatie is. Het tv-bedrijf wil maar wat graag aansluiting bij de jongeren die YouTube kijken en geen tv. Via VEED probeert RTL alsnog de Bekende Nederlanders en hun programma’s door hun strot te duwen.
Advies: weg met die tv-mensen. Geef alleen ruimte aan YouTubers en laat Humberto (RTL) en Tim Hofman (BNN) in hun eigen tv-wereldje. Foto: detail website VEED.