
VEED Magazine is te koop bij de supermarkt (o.a. AH, Jumbo), Bruna, AKO en Bol.com. In totaal 5000 verkooppunten, aldus de uitgever F.C.Klap. Het kost 3,49 euro per stuk.
Dat kan je het best bewaarde geheim noemen van YouTube. Want behalve op een pdf bestand (!) na doen zowel de uitgever als VEED er alles aan om dit wapenfeit zo obscuur als maar mogelijk te houden.
Magazine over YouTubers
Aan de eerste editie die op 3 mei uitkwam werd alleen een persbericht geweid. Kelvin Boerma (Cinemates en VEED) vertelt hierin: ‘Met het magazine willen we de YouTube-wereld nog verder openen. ‘ Op Twitter plaatst Kelvin een foto (zie boven) met de mededeling dat het op ‘2500 verkooppunten’ te koop is. De uitgever komt dus op het dubbele.
In de tweede editie van 30 juni staat Gio in die dit dan ook trots aan zijn fans vertelt. Maar wie er nog meer in voorkomt? Nergens is die informatie te vinden! Er staat wel een wat vage foto op Twitter en Instagram van de cover van het tijdschrift. That’s it.
Waarom hebben ze er geen leuke video gemaakt met een aantal bekende YouTubers die in het blad staan?
VEED zwijgt
Zelfs op de website van VEED vind je nergens informatie over het nieuwste VEED magazine. Ook heeft het blad geen eigen website. Alleen FC Klap heeft een pdf bestand waaruit je kunt afleiden dat er in totaal 4 edities zijn gepland voor 2016.
Die info is bedoeld voor adverteerders en niet voor lezers, want je kan de bedragen die ze moeten betalen om in het blad te komen er ook op lezen. De eerste magazine was in ieder geval op 3 mei met onder andere Rutger Vink en Enzo Knol.
In het document zie je dat de uitgever wel aan publiciteit heeft gedacht. ‘Grote lancering: ieder jaar Veed Festival’, staat er. Heeft iemand hier iets van gemerkt bij het laatste Veed festival van 30 april?
Ook wordt er gesproken van publiciteit voor dit onbekende blad via YouTube en social media. Een speurtocht naar informatie op die platforms levert nauwelijks een rimpeling van aandacht op.
De tweede editie is zojuist in alle stilte verschenen (30 juni). 2 september en 4 november worden de volgende edities gepubliceerd.
Mooi dat er nu een blad is over YouTubers, nu nog wat meer doen aan promotie doen en misschien dat het in 2017 een vervolg krijgt. Foto: Twitter.