‘Marrokaan Geeft Rijles’ ster Mertabi heeft een volgende stap gezet in zijn opmerkelijke carrière. De populaire Youtube ster gaat samenwerken met RTL MCN. MCN staat voor Multi Channel Network. Zal hij nu Youtube vaarwel moeten zeggen?
RTL volgt met argusogen het succes van Youtube sterren bij de videodienst. Vooral jongeren kijken er vaak naar. En iedere seconde die ze daar verpozen wordt niet besteed aan de tv-kanalen van RTL.
Bovendien: wat als die jongeren eenmaal volwassen zijn en nog steeds van Youtube gebruik maken ipv de tv? Zo kan uiteindelijk online vertier nog meer een bedreiging vormen voor de traditionele media.
De van oorsprong Turkse Mertabi die vooral populair is geworden door de Marrokaan Geeft Rijles sketches, is de eerste online ster die RTL MCN heeft binnengehaald. Maar wat gaan ze met hem doen? Autorijles geven?
Begrijp dat ze hem gaan ondersteunen met advies en materiaal zodat hij nog betere filmpjes kan maken en zijn fanbase nog meer kan uitbreiden. Ook willen ze zijn werk actief gaan promoten. Er staat echter nog niet dat ze hem ook voor de TV willen hebben. Maar dat kan later alsnog gebeuren natuurlijk.
Wat krijgt RTL?
RTL wil de Turkse Andre van Duin niet alleen ondersteunen met zijn online activiteiten, maar blijkbaar hebben ze hem ook geld aangeboden voor een 2 jarig contract. Wat ik niet begrijp is wat RTL hiervoor terug krijgt.
De uit Venray afkomstige Youtube artiest zegt dat hij filmpjes blijft uploaden naar Youtube. Maar wat krijgt RTL dan? Neem aan toch niet filmpjes die ergens anders al eerder die zien waren?
Wat RTL zelf zegt in een artikel van de Volkskrant: “We helpen hem geld te verdienen en verdelen vervolgens de opbrengst.” Tja, nogal vaag verdienmodel, want Mertabi verdient al geld via Youtube en door reclameopdrachten uit te voeren. Gaan ze hem helpen om nog groter te worden op Youtube? Daar wordt alleen hun concurrent toch groter van?
Ook heeft RTL al een belang in Divimove dat dezelfde doelen nastreeft. Divimove vertegenwoordigt de zakelijke belangen van honderden Youtube sterren in Europa waaronder Enzo Knol. Het doel van dit Duitse bedrijf is om de oude en nieuwe media uiteindelijk te laten samensmelten.
Wat ik mij kan voorstellen is dat het mediabedrijf Youtube sterren wil overhalen om content op RTL websites te plaatsen. Niet dat ze helemaal Youtube vaarwel hoeven te zeggen – er staat nu ook veel content van RTL op Youtube – maar dat bijvoorbeeld de filmpjes eerst op een RTL website te zien zijn en pas later op Youtube.
Het is maar wat ik zo bedenk. Dat ze Mertabi gaan helpen om zijn filmpjes nog beter te maken verbaast me. Die van de laatste tijd zijn al erg professioneel, met echte acteurs, perfecte belichting en dure camera’s. Aan de kwaliteit zal het niet liggen.
Weet RTL MCN wel eigenlijk op dit moment hoe ze dit talent productief kunnen gaan inzetten in hun eigen voordeel? Tenzij ze Mertabi voor tv willen inzetten, maar ja, dat zeggen ze niet. Voor de sympathieke online programmamaker levert het alleen maar voordelen op. Nu nog voor RTL.
Geen reacties