Giel de Winter (StukTV) Geobsedeerd Door Succes Enzo Knol

StukTV
14

Hoe kan het dat 3 populaire YouTube-mannen, gesteund door het machtige RTL, nog steeds niet in staat zijn om Enzo Knol te verslaan? Die frustratie druipt af van de tweets die de grote baas van StukTV, Giel de Winter, weer eens heeft verspilt aan de topvlogger.

Bekendste YouTuber

Nadat een twitteraar liet zien dat het YouTube-kanaal van de bekendste YouTuber van Nederland Enzo Knol nog steeds 100.000 abonnees groter is dan die van StukTV bemoeide de ‘Grote Giel’ zich met deze discussie onder fans:’Kap met dit slechte antwoord. Abonnees is helemaal niet belangrijk. Kijk naar de views per video. Dan is het lijstje van YouTubers ineens heel anders.’

Waarom het aantal abonnees helemaal niet belangrijk is maakt hij niet duidelijk in de discussie, behalve wat jezelf kan verzinnen. Dat lijstje komt hem namelijk niet erg goed uit. Enzo staat op het lijstje van de meest aantal abonnees al jaren op nummer 1.

Meeste views

Ja, wat dat betreft zijn er minstens 4 lijstjes te verzinnen. Bij het lijstje van Giel staat StukTV zonder meer boven Enzo Knol. Geregeld scoren de 3 mannen video’s van zelfs meer dan een miljoen views. Helemaal verdiend. Maar ondanks dat ze scoren als een tierelier lukt het de 3 YouTubers maar niet om de Porsche Panamera van Enzo Knol voorbij te streven. Het kan dat dan?

Met die vraag moet Giel geregeld gillend wakker worden. Een reden kan zijn het tweede lijstje dat hij vergeet te vertellen: het aantal keren dat je video’s per dag op je kanaal worden aangeklikt. Dan zien we ook daar dat Enzo ruim 2 keer zoveel views scoort. In de maand januari heeft Enzo bijvoorbeeld 43 miljoen views gescoord: Dat is gemiddeld genomen bijna 1, 4 miljoen keer per dag dat er een video van Enzo Knol wordt aangeklikt.

Iedere dag dus! Bij StukTV ligt dat een heel stuk lager: Afgerond naar boven komen ze uit op 19 miljoen views. Per maand bedoel ik dan. Minder dan de helft van Enzo.

VEED-awards

Of hoe verklaart Giel het lijstje van de meeste aantal VEED-awards? Begin 2018 heeft Enzo tot nog toe 5 awards gewonnen, tegen 4 voor StukTV. En dat terwijl Enzo al die jaren nog geen 1 enkele keer zijn kijkers heeft opgeroepen om op hem te stemmen of heeft meegedaan met het VEED festival. Enzo haalt die beeldjes zelfs niet eens op!

In tegenstelling tot StukTV die alles aangrijpt om reclame te maken voor zichzelf en elke keer maar weer staan te hossen op het podium van VEED.

En dan kan je StukTV en Enzo nog gaan vergelijken met het aantal volgers op Instagram, Twitter of het aantal artikelen dat over de twee worden geschreven. Ook in die vergelijkingen voert Enzo Knol de boventoon. Of welke YouTuber heeft als enige in Nederland een wassen beeld in Madame Tussaud?

Giel: Geen Enzo kijken

Dus nogmaals: hoe kan het dat StukTV die zich zo zoveel beter waant dan een eenvoudige vlogger toch zoveel minder scoren op deze lijstjes? En Giel doet er alles aan om Enzo Knol tegen te werken. Eerder had hij via Snapchat kijkers opgeroepen geen Enzo meer te kijken en bij RTL Late Night wist hij te vertellen dat vloggen dood was. Wellicht heeft hij Enzo Knol verward met Humberto Tan?

Welnu, wat zoal valt te voorspellen. Over een tijdje gaat Giel fulltime werken voor tv en zal zijn rol bij StukTV door anderen worden overgenomen. En Enzo gaat gewoon lekker verder met vloggen. ‘Hallo damens en heren. Leuk dat jullie kijken…’

Misschien moet Giel dat ook eens proberen. Of had hij dat al niet een keer gedaan met Henk Krol, leider van 50Plus? Hoe groot zijn hekel aan vloggen ook is, als zijn baas (RTL) aan hem vraagt om met Henk Krol te vloggen dan doet hij dat natuurlijk graag.

En terwijl de discussie voortwoed op social media en Giel zich daarin zijn frustratie laat blijken is het Enzo Knol die op geen enkele manier de behoefte heeft hierop te reageren. Zou Enzo die lijstjes ook kennen? Of om een  beroemde quote aan te halen: ‘Enzo is laughing all the way to the bank.’ Zie ook: StukTV – de film?!

Foto: YouTube.

Totaal niet objectief stuk weer, zoals je wel vaker pro-enzo bent (meerdere fanboy artikelen op deze website). Ook de reacties dat Enzo rijker is is in principe op niets gebaseerd en ergens kan ik me goed voorstellen dat Giel een groter vermogen heeft dan Enzo.

First of all, views vergelijken slaat natuurlijk nergens op aangezien Enzo veel meer upload – StukTV haalt een stuk meer views per video. Dus nee, StukTV zal Enzo niet inhalen met views.

Giel en de rest van StukTV hebben veel meer potentie dan Enzo heeft, de producties van Stuk zijn bijna allemaal van zeer hoogwaardige kwaliteit wat makkelijk op TV zou kunnen. De boys van Stuk kunnen altijd nog terecht bij de serieuze televisie-zenders – en daar verdien je nog altijd een stuk meer geld als dat je op Youtube verdient. Enzo zal wellicht bij de NPO kunnen werken, maar is totaal niet interessant voor een commerciële zender.

Ook de CPM van Stuk ligt hoogstwaarschijnlijk hoger, aangezien ze een breder en vooral ouder publiek trekken – er zijn in verhouding veel minder reclame’s voor kinderen dan voor volwassenen op youtube. De gemiddelde kijker bij Enzo is niet ouder dan 8-14 en daarom niet echt een goede advertisement doelgroep.

En daarnaast, vergeet niet dat Stuk meer doet enkel Youtube en ook een sterk management achter zich heeft. Giel die bij verschillende tv-programma’s aanwezig is, Stefan die bij Concentrate werkt. De video’s van stuk die op tv verschijnen waar ze geld over vangen en hun DJ optredens. Daarnaast wordt hun muziek ook gedraaid in de clubs, dus daar pakken ze ook geld op. At the end of the day zijn Stefan en Thomas slechts medewerkers op de loonlijst van Social Moment B.V – dus die pakken gewoon een maandloon. Giel is de enige ingeschreven bestuurder van de BV en zal ook ongetwijfel een stuk meer geld verdienen.

Admin, je hebt iets verkeerd geschreven. ”Maar ondanks dat ze scoren als een tierelier lukt het de 3 YouTubers maar niet om de Porsche Panamera van Enzo Knol voorbij te streven. Het kan dat dan?” Weet je hoe het kan dat zij nog geen Porsche kunnen kopen? Giel moet Thomas, Stefan, Jeroen, de cameramannen, de editors en de stagiairs betalen. Daarnaast moeten zij ook soms voor een opdracht materiaal huren, kost ook geld. Enzo hoeft niks voor zijn video’s te huren en hoeft ook niemand te betalen. Dan snap ik wel dat zij geen Porsche kunnen kopen. Daarnaast vraag ik me af of Enzo die Porsche wel legit heeft gekocht. Porsche is onderdeel van VW AG (Volkswagen Group) Enzo was supporter van de blauwe kaart. En ja, dan snap ik wel dat hij korting krijgt op zo’n dure auto.

Dat Giel kosten heeft en “opbrengsten” moet delen, dat snapt iedereen. Dus jij ook. Dat Enzo een beetje korting heeft gekregen is logisch. Maar dan ook een beetje. Dat heet “verpakte” verkooptrucjes. Wat denk je JK, dat Enzo een Porsche cadeau krijgt voor 10 min. reclame terwijl zijn doelgroep niet aansluit bij de doelgroep die Porsche voor ogen heeft? Dat laatste wat jij schrijft zuig je dus uit je duim.

Dit was ironisch bedoeld. Het ging niet om de waarde van de Porsche, maar om het grote aantal views dat ze per video behalen.

DJ zijn is niet gerelateerd aan inkomsten welke te maken hebben met YouTube! EP 1 + 1 is niet altijd de uitkomst 2. Ofwel appels met peren vergelijken. Wat betreft Giel… hij heeft een grote waffel naar Enzo toe (en dat is een feit) en Giel blijft in totaal minstens de helft minder verdienen dan Enzo Knol, gebasseert op views, subscribers en merchandise. Dat Giel en zijn kornuiten plaatjes draaien en geld voor vangen is niet YouTube gerelateerd. Kijk maar naar Monique Geuze zoals ze deed, vlog + plaatjes draaien of Paul Goudsmit, Youtube + leraar en nu de amateuristische DJ en spreker. Jouw vergelijking gaat mank. Dat na het YouTube leven StukTV een betere uitgangspositie heeft dan Enzo, dat zou wel eens kunnen kloppen. Zij het niet, dat is de toekomst!

Enzo had jaren een voorsprong tot 150.000 subscribers. In oktober 2017 was dit gedaald naar 80K. Nu is het verschil 100K. StukTV trekt er net zo hard aan.

En nu de feiten van 01-01-2017 t/m 31-12-2017 tussen Enzo Knol en StukTV
Subscribers:
Enzo Knol 1.430K—1.730K toename van 300K en in procenten 20,99%
StukTV……1.290K—1.640K toename van 350K en in procenten 27,13%

Aantal views:
Enzo Knol 1.030.000.000—1.480.000.000 toename van 450.000.000 views en in procenten 43,69%
StukTV………346.810.000—…541.700.000 toename van 194.890.000 views en in procenten 56,20%

Over geheel 2017 groeit StukTV harder dan EnzoKnol. Dik 6% voor de subscribers en dik 12% op de views. Anders gezegd: Enzo’s kanaal is 20,99% gegroeid in 2017 en StukTV met 27,13%

Het meeste geld wordt verdiend met viewers. Enzo blijft tot nu toe de grootverdiener. Hij verdient 2x zoveel als StukTV en hoeft dit niet te delen met anderen. StukTV is meer een productiebedrijf en dat kost geld. In absolute zin verdient Giel minstens 4x minder als Enzo. Het lijkt wel of Giel hebberig is. Hij mag blij zijn met zijn kanaal. Enzo zal het wel moeilijk krijgen en wellicht is hij ergens in 2019 niet meer de grootste.

Job (Dutchtuber) vlak hem ook niet uit. Al zijn kanalen bij elkaar opgeteld tikt ook aardig aan in euries.

Bedankt voor je reactie. Even een aanvulling. Je gaat ervanuit dat StukTV wat betreft views en abonnees elk jaar gaat stijgen. Feit is in ieder geval dat Enzo het afgelopen jaar ruim 2 keer zoveel views heeft gehaald als StukTV en zolang de vlogger 2 video’s per dag blijft uploaden lijkt het me niet mogelijk voor StukTV om Enzo ooit in te halen.

Haha. Ja ik vreesde dat het teveel in het voordeel was van Giel, maar gelukkig heb ik dat goed weten te verbergen.xx

Hiermee bedoel ik, Enzo verdient 2x zoveel als StukTV. Vanuit gaande dat inkomsten per CPM hetzelfde is. Dat klopt, want zijn views liggen ruim 2x zo hoog. Dit is ook wat jij zegt. Vanuitgaande dat er een constante lijn zit in beiden kanalen, Echter, Giel moet delen (personeel) en maakt meer kosten.
Maar nu de feiten als beiden kanalen elke dag dezelfde groei behalen als in geheel 2017 ziet het plaatje er als volgt uit na berekening van de subscribers.
Op 06-02-2019 zal StukTV groter zijn als het kanaal van EnzoKnol.
De berekening voor de viewers laat ik achterwege, deze is nog mijlen ver verwijdert voordat ooit StukTV meer views in totaal noteert dan EnzoKnol.
Wij zijn immers 6 weken onderweg in 2018, waardoor de berekeningen gebasseerd op het gehele jaar 2017, uiteraard in 2018 niet loepzuiver zijn, aangezien er nog van alles kan gebeuren bij beiden heren.
Giel heeft wel een hele grote waffel ! Hoe groter hij hem trekt, hoe minder inkomsten hij gaat krijgen. Let maar op.

14 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

StukTV
TV Criticus Vindt Dat StukTV Terug Naar YouTube Moet

De bekendste tv-criticus van Nederland Angela de Jong heeft herhaald dat StukTV gefaald heeft op tv als het gaat om het aantal tv-kijkers. Giel was daar nog heel boos over geworden. Als je de kijkcijfers aanvult met uitgesteld kijken dan zitten we toch al tegen de miljoen kijkers. Zo liet …

StukTV
Giel de Winter Weer Woedend Over Suggestie Van Lage Kijkcijfers

Als je Giel de Winter kwaad wil krijgen moet je zeggen dat hij gefaald heeft op tv. Het Jachtseizoen is dit jaar ook op tv te zien. De kijkcijfers zijn volgers tv criticus Angela de Jong niet goed genoeg. Iets meer dan 600.000 kijkers maakt geen indruk op haar. Giel …

StukTV
Giel de Winter Afgekraakt Na Kritiek Op Premier Rutte

Giel de Winter wordt een behoorlijke dosis van zelfoverschatting verweten nadat hij tekeerging over premier Mark Rutte. De minister-president had tijdens een interview gezegd dat hij best wel met Het Jachtseizoen wilde meedoen, maar toen Giel hem een uitnodiging stuurde gaf hij niet thuis. Giel de Winter is door deze …