Hoe kan het dat 3 populaire YouTube-mannen, gesteund door het machtige RTL, nog steeds niet in staat zijn om Enzo Knol te verslaan? Die frustratie druipt af van de tweets die de grote baas van StukTV, Giel de Winter, weer eens heeft verspilt aan de topvlogger.
Bekendste YouTuber
Nadat een twitteraar liet zien dat het YouTube-kanaal van de bekendste YouTuber van Nederland Enzo Knol nog steeds 100.000 abonnees groter is dan die van StukTV bemoeide de ‘Grote Giel’ zich met deze discussie onder fans:’Kap met dit slechte antwoord. Abonnees is helemaal niet belangrijk. Kijk naar de views per video. Dan is het lijstje van YouTubers ineens heel anders.’
Waarom het aantal abonnees helemaal niet belangrijk is maakt hij niet duidelijk in de discussie, behalve wat jezelf kan verzinnen. Dat lijstje komt hem namelijk niet erg goed uit. Enzo staat op het lijstje van de meest aantal abonnees al jaren op nummer 1.
Meeste views
Ja, wat dat betreft zijn er minstens 4 lijstjes te verzinnen. Bij het lijstje van Giel staat StukTV zonder meer boven Enzo Knol. Geregeld scoren de 3 mannen video’s van zelfs meer dan een miljoen views. Helemaal verdiend. Maar ondanks dat ze scoren als een tierelier lukt het de 3 YouTubers maar niet om de Porsche Panamera van Enzo Knol voorbij te streven. Het kan dat dan?
Met die vraag moet Giel geregeld gillend wakker worden. Een reden kan zijn het tweede lijstje dat hij vergeet te vertellen: het aantal keren dat je video’s per dag op je kanaal worden aangeklikt. Dan zien we ook daar dat Enzo ruim 2 keer zoveel views scoort. In de maand januari heeft Enzo bijvoorbeeld 43 miljoen views gescoord: Dat is gemiddeld genomen bijna 1, 4 miljoen keer per dag dat er een video van Enzo Knol wordt aangeklikt.
Iedere dag dus! Bij StukTV ligt dat een heel stuk lager: Afgerond naar boven komen ze uit op 19 miljoen views. Per maand bedoel ik dan. Minder dan de helft van Enzo.
VEED-awards
Of hoe verklaart Giel het lijstje van de meeste aantal VEED-awards? Begin 2018 heeft Enzo tot nog toe 5 awards gewonnen, tegen 4 voor StukTV. En dat terwijl Enzo al die jaren nog geen 1 enkele keer zijn kijkers heeft opgeroepen om op hem te stemmen of heeft meegedaan met het VEED festival. Enzo haalt die beeldjes zelfs niet eens op!
In tegenstelling tot StukTV die alles aangrijpt om reclame te maken voor zichzelf en elke keer maar weer staan te hossen op het podium van VEED.
En dan kan je StukTV en Enzo nog gaan vergelijken met het aantal volgers op Instagram, Twitter of het aantal artikelen dat over de twee worden geschreven. Ook in die vergelijkingen voert Enzo Knol de boventoon. Of welke YouTuber heeft als enige in Nederland een wassen beeld in Madame Tussaud?
Giel: Geen Enzo kijken
Dus nogmaals: hoe kan het dat StukTV die zich zo zoveel beter waant dan een eenvoudige vlogger toch zoveel minder scoren op deze lijstjes? En Giel doet er alles aan om Enzo Knol tegen te werken. Eerder had hij via Snapchat kijkers opgeroepen geen Enzo meer te kijken en bij RTL Late Night wist hij te vertellen dat vloggen dood was. Wellicht heeft hij Enzo Knol verward met Humberto Tan?
Welnu, wat zoal valt te voorspellen. Over een tijdje gaat Giel fulltime werken voor tv en zal zijn rol bij StukTV door anderen worden overgenomen. En Enzo gaat gewoon lekker verder met vloggen. ‘Hallo damens en heren. Leuk dat jullie kijken…’
Misschien moet Giel dat ook eens proberen. Of had hij dat al niet een keer gedaan met Henk Krol, leider van 50Plus? Hoe groot zijn hekel aan vloggen ook is, als zijn baas (RTL) aan hem vraagt om met Henk Krol te vloggen dan doet hij dat natuurlijk graag.
En terwijl de discussie voortwoed op social media en Giel zich daarin zijn frustratie laat blijken is het Enzo Knol die op geen enkele manier de behoefte heeft hierop te reageren. Zou Enzo die lijstjes ook kennen? Of om een beroemde quote aan te halen: ‘Enzo is laughing all the way to the bank.’ Zie ook: StukTV – de film?!
Foto: YouTube.