Als je over de afgelopen jaren kijkt naar het verschil tussen Enzo Knol en Stuktv. Dan is het nu voor het eerst dat het verschil zo klein is. Alleen is in het verleden ook gebleken dat Stuktv iedere keer weer iets dichter bij kwam en het uiteindelijk toch weer verloor van Enzo. Die weet het toch iedere keer weer voor elkaar te krijgen om het gat weer groter te maken. Als het gaat om wie de grootste is dan vind ik dat niet alleen het abonnee aantal telt maar ook het aantal vieuws. Als je kijkt naar wie er over alle gehele sociale media platformen het groots is dan is dat toch zeker Enzo. Er word veel meer over hem gedeeld als zijn naam gebruikt word levert dat vieuws op. Zijn totale marktaandeel is veel groter. Hij kan ook veel meer inkomsten genereren met zijn naam. Kijk maar eens naar zijn hele familie. Moeders begint met vloggen en direct een heleboel publiciteit. Ik vraag me af of dat bij de ouders van Stuktv ook zo zou zijn geweest. Overal denk ik dat Enzo de grootste is en ook zeker nog een tijd zal blijven.

Al jaren heeft Enzo Knol het grootste YouTube-kanaal van Nederland. En nog steeds! Toch loopt StukTV in en als het zo doorgaat zal over 2 maanden Giel eindelijk de vlogger hebben ingehaald. Toch is Enzo hierna nog steeds de grootste. De vraag is alleen: waarin?
Nicolas Baeke van het YouTube-kanaal JustNicolas (foto boven) heeft een live counter op zijn kanaal gezet waar je live het aantal abonnees van Enzo en StukTV kunt zien. Maar is dat wel een juiste vergelijking?
Politievlogger Jan-Willem bemoeit zich ermee en schrijft op Instagram: ‘Dit is niet eens een strijd. Enzo is al tijden nummer 1 en vindt het wel prima. Denk dat hij er niet wakker van ligt dat StukTV nummer 1 zou worden. StukTV heeft een veel groter belang nr. 1 te worden. Dus nee geen strijd en StukTV gaat winnen. Daarbij is StukTV een tv-productie en Enzo niet. Dus totaal niet in verhouding en eerlijk.’
Leuk dat de Jan-Willem het heeft over een tv-productie. Dat klopt niet helemaal, want de video’s worden gewoon op YouTube geüpload.
Maar wat de vloggende agent bedoelt is dat de video’s een aanpak hebben alsof het een tv-productie betreft: niet alleen werken Giel de Winter en zijn 2 vrienden aan de video, ook zit er een heus productieteam achter de schermen te werken aan de zeer professioneel gemaakte filmpjes. Giel heeft vertelt dat afhankelijk van de productie er in totaal wel 10 mensen werken aan 1 filmpje!
Vergelijk dat eens met Enzo Knol die pas tot voor kort zijn stagiair toestaat een aantal vlogs van hem te editen. Op dat werk na is Enzo nog steeds een eenmansbedrijf.
En waarom naar het aantal abonnees kijken? Als je het aantal views kijkt dan is Enzo nog steeds de koning van YouTube: de vlogger heeft inmiddels bijna de 2 miljard views bereikt! Dat is 2000 keer 1 miljoen views. StukTV staat met 800 miljoen views ver in de schaduw van de vlogger.
En ook maandelijks zie je dat StuKTV geen 1 keer erin is geslaagd om meer views op hun kanaal te krijgen dan Enzo: de views van zijn YouTub-kanaal EnzoKnol2 van afgelopen maand opgeteld kom je uit op ruim 38 miljoen views. StukTV daarentegen moet het doen met ruim 22 miljoen views.
Nog een dingetje: StukTV is nu eigendom van John de Mol (= Talpa). Dus eigenlijk moet Enzo nu concurreren met een multi-miljardair die alles en iedereen opkoopt in medialand. Gezien het aantal views heeft John het verkeerde kanaal gekocht. Kreeg Giel de Winter 2 miljoen voor StukTV?!