
Alle nieuwssites en kranten staan vol over de nieuwe mediawet die vloggers zouden raken. Daarbij wordt Enzo Knol volop in beeld gebracht. De Telegraaf publiceert een artikel erover en plaatst daarbij een grote foto van een vloggende Enzo Knol met de kop: Dit tikt Enzo Knol makkelijk af.
Gevraagd naar een reactie zegt Enzo in Het AD: “Het wordt allemaal erg opgeblazen. Vloggers mogen gewoon reclame blijven maken voor hun sponsoren, zolang ze er maar duidelijk genoeg over zijn.” Dat wordt ook onderstreept door een groep juristen die zich hiermee bezighoudt. Eigenlijk verandert er niks op financieel gebied voor deze groep YouTubers.
De populaire YouTuber zegt zelfs blij te zijn met de nieuwe regels omdat die juist duidelijkheid geeft. Opmerkelijk: wat je in de berichtgeving niet leest is dat YouTube zelf ook reclame bij de video’s van de contentcreaters plaatst.
Een deel van die opbrengsten deelt YouTube met hen. Ook verdient Enzo tonnen met zijn webshop. Het was lange tijd onduidelijk hoeveel geld de vlogger met zijn eigen kledingmerk Knolpower verdient, maar tijdens een interview met BNR radio gaf hij aan dat dit ongeveer net zoveel is als hij met YouTube binnenhaalt.
Die twee inkomstenbronnen zorgen ervoor dat Enzo tussen de 8 ton en 1 miljoen euro per jaar verdient. Het zogenaamde ‘product placement’ is voor de Zeistenaar slechts een kleine bijdrage. Die Lamborghini van 3 ton zal hij dus nog lang kunnen blijven rijden.