Zorgen de nieuwe reclameregels van YouTube ervoor dat Royalistiq ander werk moet gaan zoeken?
COPPA, zo heet de nieuwe wetgeving die bedoelt is om kinderen te beschermen tegen reclame die op hen gericht is. YouTube heeft al een boete van 170 miljoen dollar (!) gekregen voor overtreding van die regels en gaat daarom stevig tekeer. Het wil nu dat de YouTubers zelf aangeven of hun video’s gericht zijn op kinderen.
Als het antwoord daarop ja is, dan is het gevolg dat een groot deel van hun reclame-inkomsten zullen wegvallen.
De vraag die iedereen in de YouTube-wereld bezighoudt is: maak ik ook video’s die op kinderen gericht zijn?
YouTube is vaag wat daar nu precies onder valt. Video’s waarbij kinderen speelgoed beoordelen lijkt me duidelijk onder de nieuwe regels te vallen. Maar geldt dat ook voor video-gamers die Fortnite opnemen?
Kinderen kijken ernaar, maar dit spel wordt ook gespeeld door volwassen. Roy heeft bijvoorbeeld meerdere games opgenomen met Rico Verhoeven.
In de video die de videodienst zelf online heeft gezet over het onderwerp noemen ze een aantal kenmerken op. 1 daarvan is: activiteiten die aantrekkelijk zijn voor kinderen.
En nu komt het: de mevrouw van YouTube noemt daar als voorbeeld ‘games’. Bedoelt ze daarmee ook Fortnite of GTA? Of FIFA? Of hebben we het alleen over zoiets als de baby Shark video (3 miljard keer bekeken), duidelijk gericht op 5-jarigen?
Zover gaat ze niet, maar is wel waar het om draait: voor al die fulltime YouTubers die goed verdienen met YouTube, wordt het een spannende tijd. Kunnen Roy en al zijn vrienden nog wel rondkomen als ze minder reclame-inkomsten verdienen? En hoeveel minder wordt het dan?
Wat je zoal krijgt is dat YouTube zelf op zoek gaat naar video’s die gericht zijn op kinderen met alle gevolgen van dien. Bij het minste of geringste wordt een video al ‘uit’ gezet voor advertenties.
Zal 2020, als die nieuwe regels ingaan, het einde betekenen voor YouTube-gamers of zal het allemaal wel meevallen? We zullen het wel zien binnenkort.